Sportwerkgever

Tips om werkdruk te verminderen

Tips om werkdruk te verminderen

Ongeveer één op de drie werknemers heeft last van werkdruk. Een serieus probleem waar werknemer en werkgever rekening mee moeten houden. Want zowel te veel als te weinig werkdruk kan leiden tot psychische en fysieke gezondheidsklachten. We geven hier wat tips voor als u of uw werknemer te veel werkdruk ervaart.

ARNHEM - 27 maart 2019

Veel tips hebben te maken met planning en het indelen van de werkdag.

1. Maak uw planning een avond van tevoren
Heeft u een drukke week in het vooruitzicht? Wacht dan niet tot maandagochtend met het maken van uw planning. Het geeft rust wanneer u zondagavond even de tijd neemt om uw week in grote lijnen in te delen. Denk hierbij ook aan uw privézaken. Een goede balans tussen werk en privé is namelijk belangrijk om stress te voorkomen.

2. Geef voorrang aan belangrijke taken om uw werkdruk te verminderen
Een ‘to-do’-lijst kan oneindig zijn. Er zijn altijd wel dingen te verzinnen die u nog moet doen. Geef daarom voorrang aan belangrijke taken en schrijf alleen deze op. Vindt u dit moeilijk? Bedenk dan een maximumaantal punten voor uw planning. Bijvoorbeeld vijf dingen die u privé moet doen en vijf voor op uw werk. Wees wel streng voor uzelf en houd u hier ook aan. Op deze manier houdt u ruimte over voor ontspanning.

3. Deel uw tijd in en houd u hieraan
Het is handig om uw planning in tijdsblokken in te delen. Het geeft namelijk rust als u weet hoe uw dag eruitziet. Deel de blokken ruim in en geef uzelf genoeg pauzes. U voorkomt stress door genoeg tijd aan de verschillende activiteiten te geven. Op deze manier is de kans op een succesvolle planning groter.

4. Doe vervelende klusjes het eerst
Niemand heeft aan het einde van een drukke dag nog zin in dat ene laatste rotklusje. Doe de minst leuke klussen aan het begin van de dag wanneer u nog veel energie heeft. Dan bent u er ook snel vanaf en kunt u sneller door met de rest van uw agenda.

5. Begin op tijd aan uw werkdag
Heeft u vaste werktijden? Begin dan altijd op tijd of kom zelfs iets eerder. U start rustiger aan uw dag als u -zonder schuldgevoel naar uw collega’s- nog tijd heeft om eerst een kop koffie of thee te drinken.

6. Neem (mini)pauzes
De hele dag doorgaan zonder rust te nemen is voor niemand goed. Neem daarom genoeg pauzes. Is het een hele drukke dag en denkt u dat het niet kan? Zelfs in de grootste chaos is dit best mogelijk. Al is het maar een (plas)pauze van twee minuten. Doe terwijl u op de wc zit meteen ademoefeningen en ontspan uw schouders. Zo kunt u er weer tegenaan tot uw echte pauze begint.

7. Stop op tijd
Bent u goed de dag doorgekomen dankzij een goede planning? Beloon uzelf dan en stop op tijd. Zelfs als u nog ruimte heeft voor nog een extra klus. Want als u goed voor uzelf zorgt, zorgt u ook goed voor anderen.

Bron: www.arboportaal.nl, PGGM&CO

Nieuwsarchief

Nieuws

Nieuwsbrieven