Spring naar content

Op 4 december is dit programma, in samenwerking met de Atleetfabriek, gelanceerd. Meld je aan!

Vitaal Leiderschap

Hoe houd je jouw team fit en energiek?

In de sport vragen we het uiterste van onszelf en onze collega’s. Op het veld, op de baan en op kantoor. Dat maakt dat we een fantastisch sportland zijn en een prachtige sector om in te werken. Om elkaar in staat te kunnen stellen om maximaal te presteren, is het cruciaal om als leidinggevende aan de juiste knoppen te draaien. Werknemers moet je behandelen als atleten. Rust, herstel, autonomie, en perspectief zijn namelijk niet alleen op het sportveld belangrijk. Dat is op werk net zo. Zo blijven we met elkaar voor goud gaan, elke dag weer.

In het programma Vitaal Leiderschap bieden wij jou de inzichten, tools en vaardigheden om de vijf cruciale energiebronnen te versterken. Met praktische oefeningen, peer-to-peer coaching en data-gedreven inzichten help je jouw team niet alleen beter presteren, maar creëer je een omgeving waar welzijn en groei centraal staan. Zo kun je de energie van je medewerkers blijvend vergroten.

Scroll verder en lees alles over de energiebronnen, de opzet van het programma, data en doelgroep

Lancering Vitaal Leiderschap in de Sport

Aan de start: aan de slag met de energiebronnen

Energiebronnen als bouwstenen voor veerkracht en duurzame prestaties

Het Job Demands-Resources (JD-R) model beschrijft hoe het welzijn van werknemers beïnvloed wordt door de balans tussen taakvereisten en beschikbare energiebronnen.

  1. Zingeving – Geven de werkzaamheden van jouw medewerkers betekenis en voldoening?
  2. Groei – Is er ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en groei?
  3. Binding – Voelen je medewerkers zich verbonden en onderdeel van het team?
  4. Autonomie – Is er voldoende vrijheid om hun volledige potentieel te benutten?
  5. Herstel – Kunnen ze herstellen na intensieve periodes?

Werknemers die zich gesteund voelen door hun managers hebben 70% minder kans om regelmatig een burn-out te ervaren.

Gallup’s Perspective on Employee Burnout: Causes and Cures (2019).

Leerdoelen voor alle energiebronnen

Wanneer jouw toegevoegde waarde binnen een team niet wordt gezien of gewaardeerd, kan dat een negatieve invloed hebben op je energie en motivatie. Het gevoel dat jouw inspanningen geen verschil maken, kan leiden tot frustratie en zelfs een verminderd werkplezier. Daarom is het van cruciaal belang om niet alleen zichtbaar te zijn in je rol, maar ook de ruimte te creëren waarin jouw bijdrage erkend wordt. In onze leiderschapsprogramma’s leren we je hoe je die impact kunt versterken, zichtbaar kunt maken en ervoor kunt zorgen dat wat je doet daadwerkelijk een verschil maakt – zowel voor je team als voor jezelf. 

Leerdoelen

  • Impact versterken: Je leert hoe je je invloed als leider kunt vergroten door heldere communicatie, duidelijke doelen te stellen en effectiever te handelen. 
  • Zichtbaarheid verhogen: We bieden handvatten om je waarde als leider zichtbaar te maken binnen je team en organisatie, zodat jouw bijdrage erkend wordt. 
  • Toegevoegde waarde zichtbaar maken: Je ontwikkelt vaardigheden om niet alleen je eigen toegevoegde waarde te herkennen, maar ook om deze zichtbaar te maken voor anderen, wat leidt tot meer energie en werkplezier. 

Een effectieve leidinggevende richt zich niet alleen op zijn eigen ontwikkeling, maar ook op de groei van zijn team: ‘Ontwikkelt mijn team zich voldoende?’ en ‘Hoe kan ik hen helpen zich verder te ontwikkelen?’ Als hij zich niet actief inzet op de ontwikkeling van zijn teamleden, blijven zij onder hun potentieel en blijft het team als geheel kleiner dan het zou kunnen zijn. Door bewust aandacht te geven aan hun groei, biedt hij hen de middelen en ruimte om zich te ontplooien, wat zowel de individuele prestaties als de kracht van het hele team vergroot. 

Leerdoelen

  • Zelfreflectie bevorderen: De leidinggevende leert hoe hij regelmatig kan reflecteren op zijn eigen en de teamontwikkeling, zodat hij proactief kan inspelen op groeikansen. 
  • Ontwikkelingsplannen opstellen: Hij krijgt handvatten aangereikt om samen met teamleden persoonlijke ontwikkelingsplannen op te stellen, gericht op hun specifieke behoeften en doelen.
  • Coachingsvaardigheden ontwikkelen: Het programma biedt technieken om coaching en feedback te geven, zodat teamleden zich ondersteund voelen in hun groei. 
  • Teamcultuur van groei creëren: De leidinggevende leert hoe hij een cultuur kan bevorderen waarin leren en ontwikkelen centraal staan, zodat elk teamlid zich gemotiveerd voelt om zijn vaardigheden te verbeteren. 

In dit programma staat het thema verbinding centraal. Leidinggevenden leren hoe ze ervoor kunnen zorgen dat zij en hun teamleden zich echt onderdeel voelen van het team en de organisatie. Het programma biedt inzichten en praktische tools om een sterke teamcultuur te creëren waarin iedereen zich gewaardeerd en verbonden voelt. 

Leerdoelen

  • Zelfreflectie en verbondenheid: De leidinggevenden reflecteren op hun eigen gevoelens van verbondenheid binnen het team en de organisatie. Ze onderzoeken wat hen bindt en wat hen mogelijk weerhoudt om volledig deel uit te maken van het team. 
  • Communicatieve vaardigheden: De training richt zich op het verbeteren van de communicatie binnen het team. Leidinggevenden leren hoe ze open en eerlijke gesprekken kunnen stimuleren om verbinding te creëren. 
  • Cultuur van inclusie: Deelnemers krijgen handvatten om een inclusieve teamcultuur te bevorderen, waar elke teamgenoot zich gehoord en gerespecteerd voelt. Dit omvat het erkennen van diverse perspectieven en het creëren van ruimte voor elk teamlid. 

In het programma leren leidinggevenden hoe ze een omgeving kunnen creëren waarin teamleden zich vrij voelen om hun ideeën en creativiteit te ontplooien. Het programma omvat zelfreflectie op persoonlijke ervaringen met autonomie, communicatievaardigheden om vertrouwen te bevorderen, en strategieën voor effectieve delegatie en empowerment. Deelnemers krijgen praktische tools en technieken aangereikt om autonomie binnen hun teams te vergroten, wat leidt tot verhoogde motivatie en betrokkenheid. Door het stimuleren van open communicatie en het creëren van ruimte voor creativiteit, helpen leidinggevenden hun teams om optimaal te presteren en bij te dragen aan de organisatie. 

Leerdoelen

  • Inzicht in autonomie: De deelnemers begrijpen het belang van autonomie voor motivatie, creativiteit en teamdynamiek, en kunnen dit toepassen in hun leiderschapsstijl. 
  • Zelfreflectie: De leidinggevenden reflecteren op hun eigen ervaringen met autonomie en identificeren obstakels die hun eigen en het team’s autonomie kunnen belemmeren.
  • Communicatieve vaardigheden: De deelnemers ontwikkelen effectieve communicatieve vaardigheden om open gesprekken te stimuleren en een cultuur van vertrouwen binnen het team te bevorderen. 
  • Creativiteit stimuleren: De leidinggevenden leren technieken om een omgeving te creëren die creativiteit en innovatie bevordert, waardoor teamleden zich aangemoedigd voelen om hun ideeën te delen. 
  • Effectief delegeren: De deelnemers leren hoe ze taken en verantwoordelijkheden effectief kunnen delegeren, zodat teamleden meer ruimte krijgen om zelf beslissingen te nemen. 
  • Empowerment van teamleden: De leidinggevenden verkrijgen de vaardigheden om teamleden te empoweren, zodat zij initiatief tonen en zich verantwoordelijk voelen voor hun bijdragen. 
  • Actieplannen ontwikkelen: De deelnemers stellen actieplannen op om de verworven inzichten en technieken op de lange termijn te borgen binnen hun teams. 

In het programma leren leidinggevenden het belang van herstel voor hun eigen welzijn en dat van hun team. Het programma behandelt technieken voor fysiek herstel, evenals mentale veerkracht en emotionele intelligentie. Deelnemers reflecteren op hun eigen herstelbehoeften en ontwikkelen strategieën om een cultuur van herstel binnen hun teams te creëren. Door praktische vaardigheden en herstelplannen te integreren, worden leidinggevenden beter toegerust om stress te beheersen en een gezonde, productieve werkomgeving te bevorderen. 

Leerdoelen:

  • Inzicht in herstel: De deelnemers begrijpen de verschillende aspecten van herstel (fysiek, mentaal en emotioneel) en de impact hiervan op leiderschap en teamdynamiek. 
  • Zelfreflectie op herstelbehoeften: Leidinggevenden leren hun eigen herstelbehoeften te identificeren en herkennen signalen van overbelasting, zowel bij zichzelf als binnen hun team. Versterking van mentale veerkracht: Leidinggevenden leren methoden om mentale veerkracht te bevorderen en effectief om te gaan met stress.
  • Emotionele intelligentie ontwikkelen: De deelnemers vergroten hun emotionele intelligentie door het leren herkennen en beheren van emoties in henzelf en hun teamleden. 
  • Cultuur van herstel creëren: Leidinggevenden ontwikkelen strategieën om een cultuur van herstel en welzijn binnen hun teams te bevorderen, inclusief open communicatie over welzijn. 
  • Actieplannen voor herstel: De deelnemers stellen persoonlijke en teamgerichte stappenplannen op om de opgedane kennis en vaardigheden in de praktijk te brengen.
  • Mechanismen voor borging: Leidinggevenden leren hoe ze mechanismen voor voortdurende feedback en evaluatie kunnen implementeren om herstel op de lange termijn te ondersteunen.

De belangrijkste informatie

Voor leidinggevenden op alle niveaus
Binnen de werkingssfeer van Samen Presteren (controleer hier of jouw organisatie daarbij hoort).

Je kan je inschrijven voor een groep in Arnhem, of een groep in Utrecht. Door te kiezen voor twee locaties, proberen we jou zo effectief mogelijk te begeleiden en de tijdsinvestering te minimaliseren. Kortere tijd, maximale impact.

Online Intake | januari/februari 2025
We starten met een online intake van maximaal 30 minuten per deelnemer, waarin we op een pragmatische manier de specifieke behoeften van elke deelnemer kunnen peilen.

Dagdeel I: Inzicht en oefening energiebron 1 | maart 2025 (Utrecht of Amsterdam)
Je krijgt inzicht in hoe je invloed kan uitoefenen op de energiebronnen van jouw medewerkers. Er wordt ingezoomd op één specifieke energiebron (zoals zingeving, groei, verbinding, autonomie of herstel), die gekozen is op basis van de intake. Je voert je eerste oefening uit om deze energiebron te versterken en koppelt dit aan een praktijkopdracht.

Dagdeel II: Inzicht en oefening energiebron 2  | april/mei 2025 (Utrecht of Arnhem)
Terugblik op oefening en introductie energiebron 2. We blikken terug op de oefening rondom de eerste energiebron en bespreken de geleerde lessen. Op basis hiervan bepalen de leidinggevenden de volgende stappen om de energiebron verder te versterken. Vervolgens richten we ons op een tweede energiebron en voeren een nieuwe oefening uit om ook deze in de praktijk te versterken.

Dagdeel III: Terugblik en vervolg mei/juni 2025 (Utrecht of Arnhem)
We reflecteren op de oefening met de tweede energiebron en bespreken de volgende stappen voor verdere versterking. Daarnaast richten we ons op het opzetten van Peer-to-Peer coaching, waarbij deelnemers elkaar coachen en ondersteunen om continuïteit te waarborgen en van elkaars praktijkervaringen te blijven leren.

Peer-to-peer coaching | Zomer 2025
Je gaat samen met een andere deelnemer aan de slag met de inzichten en praktijkoprachten. Zodoende ontdek je hoe het beïnvloeden van de energiebronnen werkt binnen diverse contexten.

Coachgesprek en analyseSeptember / oktober 2025
Op basis van een vragenlijst volgt een coachgesprek van een uur om de inzet van nieuwe vaardigheden te bespreken en verder te ontwikkelen.

In samenwerking met de Atleetfabriek

Zijn er in jouw organisatie meerdere personen die willen deelnemen aan het programma?
Of heb je andere vragen over het programma?
Neem dan contact op met de WOS via info@sportwerkgever.nl